کتاب سال استاندارد ۹۵

تولید استاندارد ایران

بانک اطلاعاتی ساختمان

حقوق ملی

 بسم الله الرّحمن الرّحیم

دفتر هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران

سیاست‌های کلی نظام ج.ا.ا در خصوص پیشگیری و کاهش خطرات

ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه

1- افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی و آماده‌سازی مسئولان و مردم برای رویارویی با عوارض ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر‌مترقبه به‌ویژه خطر زلزله و پدیده‌های جوی و اقلیمی.

2- گسترش و تقویت مطالعات علمی و پژوهشی و حمایت از مراکز موجود، به‌منظور شناسایی و کاستن از خطرات این‌گونه حوادث با اولویت خطر زلزله.

3- ایجاد مدیریت واحد با تعیین رئیس جمهور برای آمادگی دائمی و اقدام مؤثر و فرماندهی در دوره بحران:

3-1- ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات به کمک شبکه‌های اطلاعاتی مراکز علمی - پژوهشی و سازمان‌های اجرایی مسئول، به‌منظور هشدار به‌موقع و اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام در زمان وقوع حادثه.

3-2- تقویت آمادگی‌ها و امکانات لازم برای اجرای سریع و مؤثر عملیات جست و جو و نجات در ساعات اولیه، امداد و اسکان موقت آسیب‌دیدگان، تنظیم سیاست‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و سازماندهی کمک‌های داخلی و خارجی در زمینه‌های فوق.

3-3- در اختیار گرفتن کلیه امکانات و توانمندی‌های مورد نیاز اعم از دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی و نیروهای مسلح در طول زمان بحران.

4- تدوین برنامه‌های جامع علمی به‌منظور بازتوانی روانی و اجتماعی آسیب‌دیدگان و باز‌سازی اصولی و فنی مناطق آسیب‌دیده.

5- گسترش نظامات مؤثر جبران خسارت نظیر انواع بیمه‌ها، حمایت‌های مالی و تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوق‌های حمایتی.

6- پیشگیری و کاهش خطر‌پذیری ناشی از زلزله در شهرها و روستاها و افزایش ضریب ایمنی در ساخت و سازهای جدید از طریق:

6-1- مکان‌یابی و مناسب‌سازی کاربری‌ها در مراکز جمعیتی شهری و روستایی و تأسیسات حساس و مهم متناسب با پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله در کشور.

6-2- بهبود مدیریت و نظارت بر ساخت و ساز با بکار‌گیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار ماهر در کلیه سطوح و تقویت نظام مهندسی و تشکل‌های فنی و حرفه‌ای و استفاده از تجربه‌های موفق کشورهای پیشرفته زلزله‌خیز.

6-3- ممنوعیت و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیر‌فنی و ناامن در برابر زلزله و الزامی کردن بیمه و استفاده از کلیه استانداردها و مقررات مربوط به طرح و اجرا.

6-4- استانداردسازی مصالح پایه و اصلی سازه‌ای و الزامی کردن استفاده از مصالح استاندارد، با کیفیت و مقاوم و ترویج و تشویق فناوری‌های نوین و پایدار و ساخت سازه‌های سبک.

6-5- تهیه و تصویب قوانین و مقررات لازم برای جرم و تخلف شناختن ساخت و سازهای غیر‌فنی.

7- کاهش آسیب‌پذیری وضعیت موجود کشور در برابر زلزله با محوریت حفظ جان انسان‌ها از طریق:

7-1- تدوین و اصلاح طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی متناسب با پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله در مناطق مختلف کشور.

7-2- ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های دولتی، عمومی و مهم، شریان‌های حیاتی و تأسیسات زیر‌بنایی و باز‌سازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، حداکثر تا مدت 10 سال.

7-3- ارائه تسهیلات ویژه و حمایت‌های تشویقی (بیمه و نظایر آن) به‌منظور ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های مسکونی، خدماتی و تولیدی غیر‌دولتی.

8- شناسایی پدیده‌های جوی و اقلیمی و نحوه پدیدار شدن خطرات و ارزیابی تأثیر و میزان آسیب‌ آنها از طریق تهیه اطلس ملی پدیده‌های طبیعی، ایجاد نظام به هم پیوسته ملی، پایش و بهبود نظام‌های هشدار سریع و پیش‌آگاهی بلند‌مدت با استفاده از فناوری‌های پیشرفته.

9- تنظیم برنامه‌های توسعه ملی به‌گونه‌ای که در همه فعالیت‌های آن در همه سطوح، رویکرد «سازگاری با اقلیم» ملاحظه و نهادینه شود. بنابراین اقدامات ذیل باید انجام گیرد:

- شناسایی شرایط اقلیمی و لحاظ نمودن آن به‌عنوان یکی از محورهای اساسی آمایش سرزمین.

- تهیه، تدوین و ساماندهی نظام‌های جامع مدیریت بلایای جوی و اقلیمی.

- شناسایی تغییر اقلیم و آثار و پیامدهای آن در پهنه سرزمین و اتخاذ راه‌کارهای مناسب.


ابلاغی مقام معظم رهبری (25/06/1384)

نامه انجمن مهندسی زلزله ایران به رئیس محترم جمهور با عنوان سیاستهای کلی نظام در زمینه پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی نامه انجمن مهندسی زلزله ایران
به رئیس محترم جمهور
با عنوان سیاستهای کلی نظام در زمینه پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی
 

جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی

مقام عالی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

احتراماً به استحضار می‌رساند که وقوع زمین‌لرزه اخیر در برازجان و همچنین زمین‌لرزه‌های گوهران بشاگرد در اردیبهشت 92 و ورزقان آذربایجان در مرداد 91، بیانگر این واقعیت دردناک است که اکثر نقاط کشور ما حتی در برابر زمین‌لرزه‌های متوسط نیز آسیب‌پذیر است. هنوز نگاه حاکم بر مدیریت کلان بحران ناشی از زلزله، معطوف به انجام اقدامات امدادی و مقطعی پس از وقوع زمین‌لرزه است و این راهبرد متأسفانه جایگاه مهم‌تری نسبت به اقدامات اصولی و دراز مدت، از جمله پیشگیری، مقاوم‌سازی و کاهش خطرپذیری لرزه‌ای دارد. این زمین‌لرزه‌ها نشان می‌دهند که ما از وقوع زلزله‌های گذشته، درس‌های لازم را فرا نگرفته‌ایم و همچنان خسارات ناشی از عدم بکارگیری صحیح روش‌ها و استفاده از فناوری‌های موجود و در دسترس، توسط مسئولان و مهندسان و مجریان، جان و اموال مردم را تهدید می‌نماید.

هشدار و زنگ خطر بزرگ زمین‌لرزه بم در دی‌ماه 1382، خوشبختانه با دستور مقام معظم رهبری منجر به تدوین و تصویب « سیاست‌های کلی نظام در زمینه پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی » گردید. این سند که با هدف پاسخگویی به نیازهای کشور و رفع خلاءهای مدیریتی و فنی و براساس تجربه علمی، فنی و مهندسی کسب شده پس از زلزله منجیل-رودبار درخردادماه 1369 و همچنین زمین‌لرزه بم تدوین شده بود، می‌توانست در صورت تحقق به طور اساسی کاهش خطرپذیری کشور در مقابل آسیب‌های ناشی از زمین‌لرزه ها را به دنبال داشته باشد. متأسفانه این سیاست‌ها علیرغم ابلاغ در سال 1385، تا بحال مورد توجه مسئولین ذیربط قرار نگرفته و یقیناً ادامه این فرایند برای کشور به مصلحت نبوده و می‌تواند ضمن دور شدن از توسعه پایدار، امنیت ملی ما را نیز به مخاطره بیاندازد.

انجمن مهندسی زلزله ایران بار دیگر اعلام می‌دارد که کشور ما به علت توسعه عمرانی و اقتصادی ناسازگار با سوانح طبیعی، ساخت و ساز نامناسب و غیراصولی و عدم توجه به قوانین و مقررات ساختمانی در برابر سوانح طبیعی به‌خصوص زلزله شدید، آسیب‌پذیر است و تنها راه رسیدن به ایمنی و کاهش خطرپذیری پیاده‌سازی سیاست‌های کلی نظام و اجرای دقیق و کامل آن توسط ارکان حکومتی است که به مواردی از این سیاست‌ها ذیلاً اشاره می‌گردد:

1- پيشگيري و كاهش خطرپذيري ناشي از زلزله در شهرها و روستاها و افزايش ضريب ايمني در ساخت و سازهاي جديد از طريق: مكانيابي و مناسب سازي كاربري‌های شهري و روستايي، بهبود مديريت و نظارت بر ساخت و ساز، ممنوعيت و جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرفني و ناامن در برابر زلزله و الزامي كردن بيمه، الزامي كردن استفاده از مصالح استاندارد با كيفيت و مقاوم، و تصويب قوانين و مقررات لازم براي جرم و تخلف شناختن ساخت و سازهاي غير فني؛

2- كاهش آسيب‌پذيري وضعيت موجود كشور در برابر زلزله با محوريت حفظ جان انسان‌ها از طريق: تدوين و اصلاح طرح هاي توسعه و عمران شهري و روستايي متناسب با خطر زلزله، ايمن‌سازي و بهسازي لرزه ‌ اي ساختمان‌هاي دولتي، عمومي و مهم، شريان ‌ هاي حياتي و تأسيسات زيربنايي، بازسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده، و ارائه تسهيلات ويژه و حمايت ‌ هاي تشويقي به منظور ايمن سازي و بهسازي لرزه ‌ اي ساختمان‌هاي مسكوني، خدماتي و توليدي غيردولتي؛

3- ايجاد مديريت واحد براي آمادگي دائمي و اقدام موثر و فرماندهي در دوره بحران؛

4- تدوين برنامه‌هاي جامع علمي به منظور بازتواني رواني و اجتماعي آسيب ديدگان و بازسازي اصولي و فني مناطق آسيب ديده؛

5- گسترش نظامات مؤثر جبران خسارت نظير انواع بيمه ها، حمايت‌هاي مالي و تشويقي، تسهيلات ويژه و صندوق‌هاي حمايتي؛

 

انجمن مهندسی زلزله انتظار دارد که دولت تدبیر و امید با ملحوظ نمودن و در اولویت قرار دادن موضوع ایمنی در برابر زلزله درتمامی سیاستگذاری‌های توسعه‌ای، اجرایی و طرح‌های عمرانی کشور، از برنامه‌های توسعه ناپایدار که در سال‌های اخیر، نمونه‌هایی از آن را شاهد بوده‌ایم، پرهیز نماید.  

تجربیات و دستاوردهای علمی، فنی و اجرائی در سالهای گذشته پاسخگوی کامل نیازهای کشور برای تحقق اهداف فوق الذکر است و انجمن مهندسی زلزله با بیش از 1000 عضو، آمادگی کامل برای کمک به تحقق این اهداف توسط دولت تدبیر و امید را دارد.

 

با آرزوی توفیقات الهی

محسن غفوری آشتیانی

رئیس انجمن مهندسی زلزله

 

حامیان کیفیت و استاندارد

آیین تدبیر
آیین تدبیر

اتحادیه صنف مشاوران املاک
اتحادیه صنف مشاوران املاک

لوازم خانگی کن
لوازم خانگی کن

اخوان جم
اخوان جم

کاشی مرجان
کاشی مرجان

سوپرپایپ اینترنشنال
سوپرپایپ اینترنشنال

انجمن مدیریت کیفیت
انجمن مدیریت کیفیت

گیتی پسند
گیتی پسند

ایران خودرو
ایران خودرو

سندیکای لوله و پروفیل
سندیکای لوله و پروفیل

انجمن سازه های فولادی
انجمن سازه های فولادی

لطفا منتظر بمانید...